Sote
Tiedote 1.4.2021 Kai Suutari, Jaana Syrjänen
Järjestelyerien 0.8% jakamisesta sosiaali- ja terveys toimialalla
Yleistä:
Palkkaneuvottelut ovat edunvalvonnan haastavin perustehtävä. Kuinka taataan jäsenistön tasapuolinen ja
oikeudenmukainen kohtelu? Isoksi ongelmaksi koimme tiedossa olevan kaupungin 4.5M€
palkkakehitysohjelman haasteen, sen piirissä mahdollisesti/oletettujen tai esitettyjen nimikkeiden tilanteen.
Miten turvaamme niiden nimikkeiden palkkakehityksen, jotka oletetaan olevan kaupungin
palkkakehitysohjelmassa ja ovat nyt rekrytointi ongelmaisia? Työnantajan esitykset elivät, hakien heille
myönteistä tulosta joka luonnollista, kun sopimuksissa ei ollut ns ”perälautaa”, olemattakaan
mahdollisimman tasapuolinen, kuten valtakunnallinen sopimus edellyttää. Kehitimme omaa
neuvottelutaktiikkaamme luomalla toimialalla pää-ja varapääluottamusringin neuvotteluihin
valmistautumiseen.
KVTES
Jaettava kohdennus oli n.165.000€/kk ja n.2800 henkilölle
Sopimuksen järjestelyerän kohdentamisneuvottelut eli jako tehtävänkohtaiseen palkkaan ja
henkilökohtaiseen lisään, sujuivat ongelmitta. 0.6% tehtävänkohtaiseen palkkaan ja 0.2% henkilökohtaiseen
lisään. Työnantajakin halusi korottaa mahdollisimman paljon matalaa tehtäväkohtaistapalkan osaa,
kilpailuetuna muihin kuntiin nähden.
Toimialan neuvottelussa työnantajan esitys kohdentui tällä kertaa osittain suurille SOS-hinnoittelun
perustehtävän nimikkeille. Työnantajan lopulta hyväksyessä järjestön kohdentamisesityksen,
perustoimintaa tukevien liitteiden eräille ammattinimikkeille, esitys on hyväksyttävissä. Tosin moni muukin
nimike olisi oikeudenmukaisuuden nimissä, ollut samoin kriteerein oikeutettu kohdentamiseen. Toimialalla
sopimus jäi erimieliseksi. Järjestön esitykset perustuivat edunvalvonnallisiin keskusteluihin
luottamusmiesten ja yhdistyksien kanssa.
Tekninen sopimus
Jaettava kohdennus oli n.2100€/kk ja n.60 henkilölle
Sopimuksen järjestelyerän kohdentamisneuvottelut sujuivat ongelmitta. 0.5% tehtävänkohtaiseen palkkaan
ja 0.3% henkilökohtaiseen lisään, valtakunnallisen minimirajauksen mukaisesti.
Jälleen kerran päästiin ratkaisuun nopeasti. Työnantajan ensimmäisen esityksen jälkeen, esitimme oman
esityksemme: työnantajan kohdennuskorotusten leikkaamisen sekä sen kohdennuksena matalapalkkainen
ammatialaryhmä. Muiden järjestöjen ja työnantajan kanssa käydyn keskustelun jälkeen se hyväksyttiin ja
päästiin yksimieliseen sopimukseen.
Tunti sopimus
Jaettava kohdennus oli 0.68€/tunti ja 2 henkilölle
Sopimuksen järjestelyerän kohdentamisneuvottelut sujuivat ongelmitta. 0.7% perustuntipalkkaan ja 0.1%
henkilökohtaiseen lisään.
Työnantajan ensimmäisen esityksen jälkeen, esitimme oman esityksemme, kohdentuen kahdelle nimikkeelle
palkkahinnoittelu tunnuksen sisäisen tasaamisen kohdentamiseksi. Järjestön tuntipuolen pääneuvottelijan
HKL:n tuntipuolen pääluottamusmiehen kommentoinnin jälkeen liittyen henkilökohtaisenlisän
kohdentamiseen, pääsimme yhteisymmärrykseen työnantajan kanssa.
Liite 1 ja hinnoittelemattomat
Kyseiset ryhmät on osittain eriytetty toimialalla neuvotelluista ja ne on käyty yhteisjärjestön puheenjohtajan
toimesta, hänen saamansa plm-jaoksen tuen turvin.
Jaettava kaupunkitasoinen kohdennus on 56.00€/kk
Mielestämme ei ole järkevää ”hajoittaa” kyseiset neuvottelut, toimialalta kaupungin keskitetyiksi.
Luotettava ja oikeudenmukaiseksi koettu palkitsemisjärjestelmä perustuu avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen.
Avoimuuden lisäämiseksi, olisi hyväksi etukäteen julkaista kuinka keskitetysti neuvotellut järjestelyerän
kohdentamiset rahoitetaan.
Kaupunki työnantajan esitys ei vastaa näkemystämme toiminnon tarpeesta, eikä ole tasapuolinen. Jatkossa
tulisi keskittää kaikki järjestelyerä neuvottelut toimialueille ja palveluille, joissa ymmärretään substanssi
sekä paikallinen palkkakehitystarve toiminnan kannalta selkeämmin.
28.2.2021 Sote:n osuus n.16000€/kk, 249 henkilölle (keskiarvo 65€)
Yhteenveto
Palkkauksen oikeudenmukaisuuden kehittämisen toteutumiseksi, koemme tulevaisuudessa suuren tarpeen
edelleen kehittää, toimiala- ja varsinkin kaupunkitasoisen tehtävänvaativuuden arviointi- sekä
arviointikarttatyöskentelyä, tähän työhön tarviimme laajaa keskustelua teiltä.
Kaitsu ja Jaana
Kai Suutari, Jaana Syrjänen 7.10.2020
Johan on ollut vuosi! tähän asti
10 kuukautta tätä vuotta on tuntunut kaikilla hirveiltä eikä loppua ole näkyvissä. Kurja aloittaa info tämän kaltaisilla laatusanoilla, mutta mikä kuvaisi mennyttä aikaa paremmin?
Huhtikuussa alkoi uusi edunvalvontakausi joka päättyy 2023, mahdollisesti uudessa työnantajarakenteessa, tosin työnantajan on edelleen Helsinki ja sen sote maakunta johon kuuluu myös pelastuslaitos. Se tuntuu olevan tällä hetkellä ”pieni murhe”.
Esitetyn rahoitusratkaisun vuoksi toivoisin silti ettei se toteudu, sillä sitten tulee eteen miten turvaamme nykyiset vastaavanlaiset palvelut kuntalaisille kun valtion maksama korvaus on 300 Milj€ pienempi kuin nykyinen talousarvio, miten se vaikuttaa henkilöstön palvelussuhdeturvaan?
Korona! on kurjistanut meidän kaikkien työn, toisten enemmän kuin toisten. Jotkut ei näe työkavereita kun ovat etänä, toiset taas joutuvat venymään kentällä turvatakseen kuntalaisten palvelut ja hoidon. Yhteistä on että työt tehdään ja pulisematta. Kevään valmiuslaki antoi työnantajalle vallan siirtää henkilöstöä, teettää ylitöitä ja määrätä lomat, onneksi kuitenkin sitä ei käytetty kuin rajoitetusti, ylitöitä kertyi n. 100.000 tuntia toimialalla eli 7tuntia keskimäärin jokaiselle työntekijälle. Kesän lomat saatiin sittenkin pitää kohtuu toivomalla ajalla ja määrällä, siirtyminenkin oli pääsääntöisesti vapaaehtoista, tietääksemme.
Nyt syksy alkaa taas näyttää haastavalta jo nyt toimialan henkilöstöä on alettu siirtämään neuvonta ja jäljitystöihin jotta pandemian laajeneminen estettäisiin. Tällä on vaikutuksia perustehtävän hoitamiseen. Syytä kuitenkin työnantajan olisi muistaa ennen siirtopäätöstä keskustella ko henkilön kanssa asiasta.
Paljon on käyty keskustelua miksi henkilöstöä ei palkita? Ollaanko me oikeasti tärkeä voimavara? Työnantaja on kertonut käyttävänsä aiemmin varaamansa kertapalkitsemisrahan henkilöstön palkitsemiseen, olikohan se aiemmin tarkoitettu muuhun kuin koronatyön palkitsemiseen? Muuhun ei toimialan omat rahat riitä, talouden ennuste osoittaa n. 70milj€:n ylitystä tänä vuonna. Myöskin 2020 tulospalkkion saaminen on epävarmaa kaupungin talousarvion ylityksen vuoksi.
Meidän edunvalvonta on tämän vuoden aikana pyrkinyt vaikuttamaan niin kaupungin hallitukseen ja valtuustoon, lausunnoin ja kannanottoina mm. Tupa 2019, Sote maakunta rakenne, henkilöstön palkitseminen koronan vuoksi, kaupungin tilinpäätös 2019 ja 2020 talousarvion raami ja toimialan talousarvioesitys vuodelle 2021. Suuri työ tulee olemaan vielä 2021 0.8%:n järjestelyvaraerä jakautuminen toimialalla. Mikä on meidän tavoite sille? siihen tarvitsemme teiltä vinkkejä. Toteutuneen hoito- ja hoivavelan työnkuormaa on suunniteltu toteutettavan usein eri muodoin, milloin se realisoituu on epävarmaa, edunvalvonnan kannalta on tärkeää että se tulee olla vapaaehtoista osallistujille. Tulevan kevään lomarajoitukset ajalle 1.2 – 15.5 liittyen potilastietojärjestelmän uudistamiseen on nyt turha kuorma henkilöstölle tällä hetkellä, sille tulisi pyrkiä tekemään jotain, muutoin voi olla että kamelin selkä katkeaa. Jo nyt tilastollisesti henkilöstövajavuus on 17-10% palveluissa.
Liitto pyrkii tehostamaan ja kehittämään sote-alan ammattiala toimintaa, josta löytyy lisätietoa liiton sivuilta. Mikäli kiinnostaa lisätieto tai lähteä mukaan sen kehittämiseen, ole rohkeasti yhteydessä meihin luottamusmiehiin. Edunvalvonnan jalkautuminen kentälle on vierailukäyntien rajoitusten vuoksi on ollut jäissä, onneksi olette tarvittaessa löytäneet meidät muita kanavia pitkin.
Viimeisenä tärkeänä viestinä on kevään kuntavaalit jolloin valitaan uudet päättäjät. Heille tärkein viesti tulee olla ettei palvelussuhdeturvaan saa tulla muutosta tulevassa valtuustostrategiassa.
Kaikesta tästä huolimatta, olkaa yhteydessä, sillä me olemme teitä varten
Kaitsu ja Jaana
Kai Suutari, Jaana Syrjänen 14.1.2019
Tiedote järjestelyvaraerien jakamisesta sosiaali- ja terveys toimialalla
Valtakunnallisen sopimuksen mukaan 1.5.2018 antaa järjestöille vaikutusmahdollisuus ja piti pyrkiä yksimielisyyteen osapuolia tasavertaisesti kuulemalla.
KVTES:n osalta
Heti keskitetyissä kaupunki neuvotteluissa työnantajana rajasi toimialalla todellisen neuvottelun mahdollisuuden järjestöjen kanssa.
Sopimuksen mukaan järjestelyvaraerän korotus oli 1.2%. Kaupungin työnantajan ratkaisun jälkeen menetimme 0.2% eli 60.000€/kk, meille kuuluvasta palkkabudjetista. Poliitikkojen tahdon mukaisesti ”huutaville annetaan” lastentarhan opettajille ja Sosiaali-ja terveystoimialalla vaikeasti rekrytoitaville henkilöstöryhmille.
Toimialan viidessä (5) neuvottelussa emme päässeet järjestönä työnantajan kanssa yksimielisyyteen. Järjestön esitykset perustuivat luottamusmiesten kanssa keskusteltuun prioriteettilistaan sekä muutamiin perusteltuihin ”toiveisiin”.
Kaupunki pöydän erimielisyys neuvotteluissa 11.1 emme myöskään löytänyt yhteistä linjaa työnantajan kanssa. Lisäksi tuli akuutisti keskusteluun liite 3:n korvamerkitty ”ylijäämä” uudelleen jaettavaksi. Järjestö esitti ratkaisun johon Jyty ja Super yhtyi, Tehyllä esitti oman esityksensä. Työnantaja esitti omanaan Jukon esityksen, joka runnottiin läpi.
Se siitä henkilöstöjärjestön aidosta mukanaolosta ja kuulemisesta.
Meidän mielestä KVTES:n osalta Sosiaali-ja terveystoimialan järjestelyvaraerän jakamisen keskeisin tavoite oli haastavien henkilöstöryhmien rekrytoinnin edistäminen.
Korotukset tulevat maksuun helmikuun palkassa.
Tekninen sopimus
Miten voi olla mahdollista, että samojen neuvottelijoiden kanssa päästään helposti yksimieliseen ratkaisuun niin tahdottaessa. Yksinkertaisesti siten, ettei kaupunkipöytä rajaa neuvotteluja. Työnantajan esityksen jälkeen esitimme oman esityksemme kohdistuen matalapalkkaisiin ammatiryhmiin. Keskustelun jälkeen työnantaja hyväksyi sen yhdessä Jukon kanssa.
Tunti sopimus
Jostain syystä tämän esityskin tuli meille sähköpostilla. HKL:n tuntipuolen pääluottamusmiehen konsultoinnin jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen työnantajan kanssa helposti.
Yhteenveto
Palkkaneuvottelut ovat edunvalvonnan haastavin ja kuluttavin tehtävä. Miten taataan jäsenistön tasapuolinen kohtelu? Nyt varsinkin, kun poliittisella taholla oli halu sitoa neuvotteluiden tulos, toivottavasti ei jatkossa.
Helsinki ei käyttänyt tässä vaiheessa omaa rahaa lainkaan, vaan on varannut sitä myöhempään ns. pitkän tähtäimen palkkaohjelmaansa (4M€), joka alkuvaiheessa kohdistuu osittain samoihin ammattiryhmiin kuin nyt jaettu järjestelyvaraerä. Mikäli haluamme jatkossa sen kohdistuvan enemmän yhdistyksiemme jäsenistölle niin esityksiä sen kohdentamisesta kannattaa esittää yhteisjärjestön puheenjohtajalle ja meille pääluottamusmiehille.
Kaitsu ja Jaana