Pääluottamusmies tiedotteet

auli.niskanen@hel.fi

- - - -

Morjens hyvä jäsen!

Tämä on ”syys”-kauden 2022 ensimmäinen pääluottamusmies tiedote. Seuraavassa linkki mitä liitot tällä hetkellä vaativat työnantajalta Sarastian sotkujen korjaamiseksi. Oma henkilökohtainen kantani on, että käyttöönotto päätöksen tehnyt(neet) pitäisi saattaa virkavastuuseen tästä palkka järjestelmän toimimattomuudesta.

Tulevaan heinäkuun palkkaa pitäisi tulla nyt takautuvasti myös kesäkuun ja heinäkuun sopimuskorotukset. Kuten jo kaikki varmasti tietävät, niin tärkeää on tarkastaa palkkakuitin sisältö.

Syyskuussa alkavat neuvottelu kohdennettavista palkan korotuksista, jolloin tärkeään rooliin nousee TVA ja erityisesti se onko TVA- tarkistettu sekä päivitetty vastaamaan muuttuneita tehtäviä.

Toivottavasti olet saanut kesälomalla kerätä voimia syksyn haasteisiin tai jos lomasi on vasta tulossa, niin rentouttavaa lomaa sinulle!

Ystävällisin terveisin
Jari Mustikkaniem
Pääluottamusmies, Kaupunkiympäristön toimiala ja Pelastuslaitos
Puh. +358403340467

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

PL 101, 00531 Helsinki

www.jhl.fi | JHL Facebook | JHL Twitter

Asia           Helsingin kaupungin painostustoimet

Julkisten ja hyvinvointialan liitto JHL ry:n julistamaan työtaisteluun liittyen meille on kantautunut huolestuttavaa ja hyvin valitettavaa viestiä koskien työnantajan tekemää painostusta liittojemme työntekijöitä kohtaan kaupungin sosiaali- ja terveys toimialalla. Työnantaja on määrännyt esihenkilöiden ”kartoittamaan” ne työntekijät, jotka osallistuvat lakkoon ja kuinka pitkäksi aikaa. Lisäksi työntekijä/virkamiehen on puolestaan ilmoitettava esihenkilölle onko tulossa työtaistelun aikana töihin vai ei.

JHL tuomitsee jyrkästi tämänkaltaiset painostustoimenpiteet jäseniämme ja heidän osallistumistaan laillista työtaistelua kohtaan.

Lähtökohta asiassa on täysin yksiselitteinen. Jokaisella työntekijällä on viimekädessä perustuslaista juontuviin kansalaisvapauksiinsa liittyvä laillinen oikeus osallistua työpaikalla ammattiliittonsa toimeenpanemaan työtaisteluun. Työtaisteluun osallistumisesta ei saa aiheutua yksittäiselle työntekijöille eikä heidän työsuhteisiinsa mitään negatiivisia seurauksia eikä työnantaja saa painostaa työntekijöitä millään tavalla.

Rikoslain 47 luvun 5 §:n mukaan työntekijöiden järjestäytymisvapauden loukkaamiseen syyllistyy työnantaja tai tämän edustaja taikka työntekijä, joka estää sen, että työntekijä perustaa luvallisen ammatillisen tai poliittisen yhdistyksen tai käyttää oikeuttaan liittyä tai kuulua sellaiseen tai toimia siinä. Näihin rikoksiin syyllistynyt voidaan rikoslain mukaan tuomita 6 kuukauden vankeustuomioon tai sakkoon.

JHL ry ei työtaistelun toimeenpanneena ammattiliittona hyväksy edellä kerrotun tapaista työnantajien taholta tulevaa laitonta ja epäasiallista käyttäytymistä jäseniämme kohtaan. Edellytämme tämän kaltaisen toiminnan välitöntä ja täydellistä lopettamista. Muussa tapauksessa tulemme tekemään asiassa tutkintapyynnön Helsingin poliisille asianomaisista työnantajan edustajista ja saattamaan heidät rikosoikeudellisen tutkinnan kohteeksi.

Helsingissä 7. päivänä huhtikuuta 2022

Keijo Karhumaa